Kontrola jakości w każdym etapie działania przedsiębiorstwa powoduje, że do klienta nie docierają wadliwe produkty. Nie inaczej sytuacja wygląda w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Szczególnie w takich, w których praca opiera się o działanie na linii produkcyjnej ważnym jest aby problemy techniczne nie generowały strat.
System kontroli jakości linii
Straty dla przedsiębiorstwa to bardzo szczególny typ kosztów. Każde chce minimalizować straty i problemy z produktami do zera. W systemie szczupłego zarządzania produkcją w firmie Toyota powstał system wizualny, ułatwiający kontrolę i panowanie nad linią produkcyjną w fabryce. Jego nazwa to andon. Rzeczony system zakłada komunikację z pracownikami linii produkcyjnej za pomocą prostych, wizualnych komunikatów na monitorach umieszczonych powyżej stanowisk ich pracy. W pierwowzorze komunikacja wyglądała w ten sposób.
Gdy komunikat był zielony praca posuwała się bez większych problemów czy zakłóceń płynności. Kolor żółty wskazywał na problemy na linii produkcyjnej, delikatne zachwiania płynności czy zatrzymania, aby na przykład wymienić jakąś część. Uczulał jednak pracowników do ostrożności. Kolor czerwony z kolei wskazywał na awarię, która wystąpiła na linii produkcyjnej. Wymagało to zaniechania produkcji, tak aby maksymalnie szybko naprawić problem i zminimalizować ryzyko powstania niepełnowartościowego towaru. System prosty, ale bardzo skuteczny.
Jak aktualnie wygląda system andon?
Przedsiębiorstwa zainspirowane systemem z firmy Toyota implementowały to rozwiązanie także w innych organizacjach. Dopasowywały je do swoich potrzeb tak, że aktualnie system trzech kolorów został znacząco rozwinięty. Nadal jego największą zaletą jest prostota, ale w niektórych przedsiębiorstwach poza system kolorystycznym dodano komunikaty słowne – poinformowany pracownik może szybciej zdiagnozować gdzie wystąpił problem. W niektórych organizacjach komunikację wizualną uzupełniły komunikaty audio, szczególnie sprawdziło się to na liniach produkcyjnych, na których pracownicy są skupieni na małych elementach i długo z nimi pracują. Często stosowane poza kolorami są także krótkie komunikaty o miejscu wystąpienia błędu, czasie trwania awarii.
Współczesny system andon jest dostosowany do potrzeb danej organizacji. Firmy programistyczne tworzą specjalne aplikacje tak, aby maksymalnie ułatwić zarządzanie systemem.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Signalo