Określenie Industry 4.0 określane jest mianem czwartej rewolucji przemysłowej. Odnosi się to do szeroko rozumianych innowacji technologicznych, choć ekonomiści wskazują, że w rzeczywistości dotyczy to zmian, jakie mają obecnie miejsce w całym biznesie.
Industry 4.0. – na co ma wpływ?
Jak wskazują ekonomiści Industry 4.0. realnie oddziałuje na strategie i działalność operacyjną przedsiębiorstw, a także na komunikację w obrębie firm i dostawców. Oddziałuje to na stale zmieniające się metody zarządzania procesem produkcyjnym, przyczyniając się do jego płynności i efektywności.
Kwestia inteligentnych metod zarządzania produkcją w przedsiębiorstwach odnosi się do cyfrowej transformacji, co jest znacznie starszym zagadnieniem, łączonym często z terminologią Industry 4.0.
Technologie oraz zmiany w innowacjach oraz Industry 4.0
Cyfrowa transformacja odnosi się bezpośrednio do zmian w zakresie obszarów biznesowych oraz pojawienia się na rynku innowacji. Wiąże się to z digitalizacją i nowymi technologiami.
Ekonomiści wskazują, że w samym Przemyśle 4.0 zazwyczaj mówi się na ogół o kwestiach technologicznych, ale w praktyce dotyczy to też ważnych dla firm zmian strategicznych. Odbywają się one na różnych płaszczyznach, także na poziomie operacyjnym i w relacjach jakie na co dzień mają miejsce między klientami a producentami.
Zmasowane personalizacja
To zagadnienie które określa główne zmiany, jakie odnoszą się do Industry 4.0. Dotyczą zmieniających się oczekiwań konsumentów, które bezpośrednio dotyczą personalizacji produktów. Dlatego producenci zmieniają produkty i poszukują stale takich, które są dostosowane do indywidualnych oczekiwań i potrzeb. Dotyczy to także produktów wykonywanych na szczególne zamówienie.
Personalizacja nieodłącznie wpływa na proces produkcji i zmienia jego inicjatywę. Dotyczy to wytwarzania ilości masowych, jednak z zachowaniem stosunkowo niskich kosztów marginalnych, co jest określane mianem „masowej personalizacji”.
Relacje z klientami
Obecnie relacje biznesowe odbywają się w dużej mierze poprzez Internet. Industry 4.0. wykorzystuje potencjał, jaki daje sieć, by znacząco usprawnić proces przepływu danych i składania zamówień.
Takie kwestie, jak wskazują ekonomiści, mają wpływ na zmiany w obrębie relacji „producent-konsument”, ale tez wymagają wprowadzenia nowych rozwiązań w przedsiębiorstwie. Ważne znaczenie w tej kwestii odgrywa także analityka danych i tworzenie współcześnie w firmach rozwiązań w celu stworzenia organizacji klientocentrycznej.
Artykuł przygotowany we współpracy ze specjalistami z firmy Trinitec.